شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترکیه بدون توجه به مخالفت‌های اخیر در عرصه سیاست داخلی اتحادیه اروپا، همچنان برای سران این اتحادیه گزینه‌ای برای عضویت در این اتحادیه محسوب می‌شود.

خاویر سولانا، رییس دیپلماسی اتحادیه اروپا و گونتر فرهویگن (Günter Verheugen)، معاون رییس کمیسیون اتحادیه اروپا در هفته‌نامه آلمانی «بیلد آم زونتاگ» از ترکیه خواستند به راهش برای پیوستن به اتحادیه اروپا ادامه دهد.

سولانا گفت: «ترکیه نامزد عضویت است و هیچ چیزی فرق نکرده است. مشکلات مقطعی نباید موجب جلوگیری از آنکارا در ادامه دادن به مسیر تلاش‌هایش برای پیوستن به اتحادیه اروپا شود. ما ترکیه را ترغیب می‌کنیم به برنامه اصلاحات خود پایبند باشد.»

فرهویگن هم تاکید کرد: «ترکیه نامزد عضویت هست و خواهد بود. سرعت مذاکرات برای عضویت، به سرعت اصلاحات واقعی در ترکیه بستگی دارد. این اصلاحات فقط نباید روی کاغذ باقی بماند، بلکه باید آثاری غیرقابل بازگشت بر روی جامعه داشته باشد.»

هشدار به اردوغان
معاون رییس کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین به نخست‌وزیر ترکیه هشدار داد: « رجب طیب اردوغان فقط یک شانس دارد. او مجبور است سیاست مدرنیزه و لیبرالیزه کردن ترکیه را با قاطعیت پیش ببرد. برای این هدف، اردوغان به ثبات در ترکیه و دوستان قابل اعتماد در اروپا نیاز دارد.»

به گفته فرهویگن، حتی پس از حکم دادگاه قانون اساسی ترکیه که فعالیت حزب دولتی AKP را در ترکیه منع نکرد، اوضاع این کشور «پیچیده» است. وی گفت: «نبرد میان اصلاح‌طلبان اروپا محور و سنت‌گرایان ملی‌گرا ادامه دارد و موضوع کردهای ترکیه همچنان بسیار خطرناک است.»

کد خبر 59549

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز